Hopp til innhold
VELKOMMEN TILBAKE! Nå skal vi endelig leke, hoppe, løpe og herje sammen igjen: ) Nære, men med avstand. Vi følger selvfølgelig Folkehelseinstituttets smitteveileder og holder oss i mindre grupper med god hygiene. Vi gleder oss!
Hvor er buksa mi? Hvor er skjorta mi? Hvor er…… ?

Hvor er buksa mi? Hvor er skjorta mi? Hvor er…… ?

I disse dager er det virkelig utfordrende å være liten i barnehagen, være mamma eller pappa som skal ha kontroll på klær og utstyr, men også å være ansatt som skal ivareta hvert barns behov, hver eneste dag! Det er utfordrende nok i normale tilstander, men under korona-perioden, er vi nødt til å være mer ute og vi må gjøre noen smarte valg som sørger for at vi voksne, ansatte og foreldre, holder mer avstand til hverandre.

Bruk av garderober er derfor blitt en sak vi drøfter til stadighet. Skal vi åpne opp og la alle få gå inn, eller må vi fortsette å henge sekker, regntøy og det daglige behovet for skift, ute på knaggrekkene vi tilpasset så fint da korona`n slo til for fullt og skapte hodebry de luxe,  ikke bare for en hel nasjon, men for en hel verden?

Vi vet jo at dette håndteres ulikt i ulike barnehager. Og hva gjør vi nå da, når vi går en høst og vinter i møte? Klarer vi å være ute hele dagen? Har vi nok skift til barna i sekkene, eller kan vi også legge noe inne i hyllene? Klarer vi å følge opp alt i praksis, eller er det sånn at noen gjør det ene og noen velger å gjøre det andre, av hensyn til enkelthet?  Og hva lærer barna av dette her?

En av foreldrene spurte her forleden, om hva vi tenkte utover høsten, når det blir kaldere og klær som ligger i sekkene ute blir kalde? Det er jo ikke godt å ta på seg kalde klær! Nei, det er kanskje ikke godt, og kanskje blir barna raskt varme av å kle på seg litt mer, eller nye skift? Kanskje tenker vi voksne annerledes enn barna på dette med garderobe og påkledning, for jeg opplever ikke de samme spørsmålene fra barn (eller ansatte) som er ute i barnehagen, eller på tur. 

Hva når vi er ute på ski om vinteren, og har med en ekstra genser i sekken, og sikkert også et par ull-sokker og votter? Får vi varmet dette opp før vi bytter? Drar vi hjem fordi vi blir kalde? Og er det annerledes for barn i Vestfold, enn for barn i Troms? Jeg leste jo hvordan Tromsøværingene strevde med høye brøytekanter midt i gjenåpningen i april, men de fikk det til å være ute allikevel?

Og hva gjør vi da, når det bøtter ned, millimeter på millimeter med regndråper som samler seg i fine vanndammer det er SÅ gøy å hoppe i, leke i og kanskje også helle såpe opp i og lage skum på skum på skum? Vi blir våte etter hvert, men må vi gå inn da? Eller kan vi bytte til tørre klær som ligger i sekkene, og fortsatt holde varmen og leke ute? Eller blir det rett og slett altfor mange klær som må tas med hjem og vaskes, og så tas med tilbake til barnehagen dagen etter?

Spørsmålene florerer, og jeg har ærlig talt ikke noen fasit-svar. Her må avdelingene snakke sammen og finne gode løsninger som ivaretar både barnets behov, og retningslinjer vi nå er pålagt å følge. Foreldre og ansatte må snakke sammen, og avklare hva som er lurt og nødvendig. Og igjen er vi helt avhengig av at vi samarbeider for å bidra til gode dager og felles dugnadsånd.

relaterte artikler

Vi er klare

Nå har vi kommet til den delen av året hvor vi begynner å runde av. Vi har evaluert jobben vi har gjort og prosjektene vi har hatt. Vi avslutter noe og ser f...

Les mer →
Ferdig i barnehagen – et nytt kapittel venter

Siste fredagen i barnehagen er straks over. Faktisk så er et helt liv i barnehagen ved veis ende. Ferie, sommer og badeliv står for tur, og du går ut av barn...

Les mer →
Mobbing i barnehagen – foreldre må også lære å forstå sin rolle, på godt og vondt

Sigurd kommer hoppende inn porten og holder mamma i hånda, han er glad og munter, og jeg er ganske sikker på at han gleder seg til å leke med vennene sine. M...

Les mer →
Kjøkkenhagen

Hva kan barnehagen gjøre for å fremme gode vaner, en større forståelse av hva vi putter i oss, matens opprinnelse og veien fra mat til måltid? Sjøskogbekken...

Les mer →
CLASS i barnehagen

Klokken er 09.30 på småbarnsavdelingen Hestehoven, når jeg kommer for å ta observasjon. Jeg er en ressursperson, og er sertifisert i både CLASS og Tuning in...

Les mer →
Tilstedeværende og sensitive voksne

Frokosten er fordøyd, og Mari har tatt med seg seks av barna på lekerommet for å sette i gang den populære hinderløypen. Samtidig som alle hjelper til med å...

Les mer →
Hverdagsmagi på tur

Det var en periode jeg ukentlig gikk på faste turer i nærmiljøet med 3-4 store barn. Jeg jakter selv og synes det er fint med friluftsliv, skog og mark. Samm...

Les mer →
Det er dine personlige egenskaper som teller!

Gjennomføringsevne handler om å agere – fra ord til handling – fullføre det en setter seg fore og har ansvar for. Sette seg spesifikke, motiverende, ambisjon...

Les mer →